مدیریت بیماران مبتلا به اختلال عملکرد غدد درون ریز در طی  COVID-19

اخیراً گروهی از متخصصان غدد درون ریز سلسله توصیه هایی را برای افراد مبتلا به دیابت و سایر اختلالات هورمونی در طول بیماری همه گیر جهانیCOVID-19 ، منتشر کرده اند. آنها می گویند پزشکان باید به این گروه توجه ویژه ای داشته باشند .تحقیقات جدید در مورد بیمارانی با اختلال عملکرد غده آدرنال که بهCOVID-19  مبتلا می شوند، هشدار داده است.

این مقاله ی جدید نتیجه ی همکاری سه متخصص در زمینه ی بیماریهای غدد درون ریز از جمله دیابت است. این مقاله با این جمله شروع می شود:" ما در زندگی حرفه ای خود، شاهد چنین بحرانی در مراقبت های بهداشتی با این ابعاد و شدت نبوده ایم."

همه گیری COVID-19 با هیچ یک از بیماریهایی که اکثر مردم تاکنون دیده اند، شباهت ندارد. این بیماری چالش های منحصر به فردی را برای پزشکان در مراقبت و درمان گروه های پرخطر، مانند افراد مبتلا به بیماریهای تنفسی و افرادی با ضعف سیستم ایمنی بوجود آورده است.

این مقاله که در مجله ی غدد درون ریز و متابولیسم بالینی منتشر شده است، خطرات COVID-19 را برای بیماران مبتلا به نارسایی آدرنال بیان کرده و همچنین شامل برخی از توصیه های کلی برای مبتلایان به دیابت است.

غدد فوق کلیوی در بالای کلیه ها قرار دارند و هورمون هایی تولید می کنند که همراه با غده هیپوفیز و هیپوتالاموس، فشار خون، پاسخ ایمنی و پاسخ بدن به استرس را تنظیم می کنند.

به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها(CDC) ، متخصصان بهداشت و درمان، باید توجه داشته باشند که مبتلایان به دیابت در صورت ابتلا به COVID-19  ، بیماری شدیدی را تجربه می کنند. همین امر در مورد افراد مبتلا به نوعی بیماری خود ایمنی که منجر به نارسایی آدرنال می شود، نیز صادق است.

بیش از 10٪ از جمعیت ایالات متحده (حدود 34.2 میلیون نفر) به دیابت مبتلا هستند، بنابراین گروه قابل توجهی از افراد در معرض خطر بیماری شدیدCOVID-19  هستند.

نارسایی آدرنال اگرچه نادرتر است، اما عواقبCOVID-19  برای مبتلایان به نارسایی آدرنال اولیه ( بیماری آدیسون)، ثانویه و tertiary می تواند بسیار جدی تر باشد.

نارسایی آدرنال اولیه، حدود 100-140 نفر در یک میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. نارسایی ثانویه یا tertiary(سوم) حدود 150-280 نفر در یک میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

با این حال، نویسندگان این مقاله ی جدید توصیه می کنند که همین احتیاط ها باید در مورد 5٪ از افرادی که از داروهای استروئیدی برای بیماریهای التهابی به مدت طولانی استفاده می کنند، در نظر گرفته شود- نیمی از این افراد تا حدی دچار پاسخ ناکافی آدرنال در مواجهه با یک بحران، هستند.

دیابت و کروناویروس جدید

داده های اولیه از ووهان در چین، که منشاء این بیماری همه گیر بود، نشان می دهد که افراد دیابتی اگر به COVID-19 مبتلا می شوند، به احتمال زیاد دچار بیماری و عوارض سختی می شوند.

پروفسور پل استوارت، نویسنده ی ارشد این مقاله و استاد پزشکی در دانشگاه لیدز در انگلستان، توضیح می دهد:شواهد اولیه از چین نشان می دهد كه آن دسته از بیمارانی كه دارای اختلالات غدد درون ریز هستند با خطرات بیشتری در صورت ابتلا بهCOVID-19 ، مواجه می شوند. این تصویر علمی نشان می دهد که این افراد باید خود را ایزوله کنند، و سعی کنند احتمال ابتلا به عفونت را با رعایت توصیه های عمومی برای خود کاهش دهند.

احتمالا ابتلا به SARS-CoV-2 در افراد دیابتی بالاتر از افراد غیر دیابتی نیست اما چنانچه به این ویروس آلوده شوند، احتمالاً شدت این بیماری در آنها بیشتر خواهد بود.

در این مقاله مهم آمده است كه ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در هنگام ارزیابی افراد مبتلا به دیابت با هوشیاری بیشتری علائم COVID-19 را بررسی کنند.این مطابق با اطلاعات اخیر انجمن دیابت آمریكا است، كه توضیح می دهند افراد مبتلا به دیابت هنگام ابتلا به هر ویروسی، احتمالاً علائم شدیدی را تجربه می كنند. بنابراین احتمالاً آنها با پیامدهای بدتری ازCOVID-19 روبرو هستند.آنها به افراد دیابتی یادآوری می کنند، که نسبت به علائم این بیماری مانند تب، سرفه خشک و تنگی نفس هوشیار باشند.

قواعد روز بیماری برای افرادی با نارسایی آدرنال

نویسندگان در ادامه توصیه کردند كه افراد مبتلا به نارسایی آدرنال و افرادی كه تحت درمان با داروهای گلوكوكورتیكوئیدی برای مدت طولانی هستند از "قوانین روز بیماری" پیروی كنند. این قواعد متشکل از مجموعه ای از روشها زیر نظر پزشک است که از جمله می توان به نوشیدن مایعات زیاد و دو برابر کردن دوز روزانه داروها با نظارت پزشک اشاره کرد.

گلوکوکورتیکوئیدها هورمونهای استروئیدی هستند که به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کنند. مقدار آنها در بدن افراد مبتلا به اختلالات غده ی فوق کلیوی، ناکافی است.

در این مقاله همچنین توصیه شده است افراد تحت درمان با گلوکوکورتیکوئیدها، در صورت داشتن علائمCOVID-19 ، سریعاً دوز داروی روزانه خود را با مشورت پزشکشان دو برابر کنند. نویسندگان تأکید می کنند که متخصصان بهداشتی باید همه ی افراد تحت درمان با داروهای کورتیکواستروئیدی را در دسته ی افراد پر خطر برایCOVID-19 ، قرار دهند.

همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید

نویسندگان می گویند اگرچه "درمان گلوکوکورتیکوئید هیچ نقشی در درمان COVID-19 به خودی خود ندارد، اما در افرادی که از قبل گلوکوکورتیکوئید مصرف می کردند و به دلیلCOVID-19 ، حال عمومی آنها رو به وخامت است، ممکن است مصرف دوزهای بالاتر لازم باشد - شاید حتی از طریق تزریق داخل وریدی.با این حال، آنها خاطر نشان کردند که افراد باید گلوکوکورتیکوئیدها را بسیار با احتیاط مصرف کنند، زیرا در دوزهای بالا، این درمان می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و توانایی بدن را در نبرد با کرونا ویروس جدید کاهش دهد.

نکته مهم این است که این توصیه ها در مورد گروه های خاص اعمال می شود و مهم این است که افراد بدون مشورت با پزشک خود، هیچ یک از دارو یا رژیم های مراقبتی دیگر خود را تغییر ندهند.

درمان در راه است

نویسندگان همچنین امیدوارند که به زودی درمانی برای COVID-19 ارائه شود. در این مقاله تعدادی از درمانهای بالقوه مهیج برای این بیماری، همه با اهداف مرتبط با غدد درون ریز مورد بحث قرار گرفته است.

يكی از اين اهداف ACE2، گيرنده كروناويروس جديد است. هم اکنون کارآزمایی های بالینی برای درمانی که می تواند باعث کاهش سرعت ورود و گسترش ویروس شود، در حال انجام است.

یکی دیگر از داروهای بالقوه، ترکیبی به نام camostat mesylate است که باعث کاهش انتقال ویروس می شود. آزمایشات اخیر نشان داده است که این درمان می تواند ورود ویروس به ریه ها را متوقف کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/managing-patients-with-endocrine-dysfunction-during-covid-19#Treatments-in-the-pipeline